14 Μαρ 2015

ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Πριν από τρεις εβδομάδες ξεκινήσαμε την οργάνωση δανειστικής βιβλιοθήκης στο σχολείο μας. Οπότε κάθε Παρασκευή ως συνήθως τα παιδιά δανείζονται βιβλίο και το επιστρέφουν την Δευτέρα.
Προηγήθηκε συζήτηση για το τι είναι ο δανεισμός, για τον τρόπο που διαβάζουμε ένα βιβλίο, για το τι μας προσφέρουν τα βιβλία και την ανάγκη να τα προσέχουμε ώστε να τα διατηρούμε "υγιή", χωρίς να τα λερώνουμε, να τα μουτζουρώνουμε ή να τα σχίζουμε. 
Ας δούμε τη γωνιά της βιβλιοθήκης και τα βιβλία που διαθέτει!
Διαβάζοντας τα βιβλία στη γωνιά



Τα βιβλία που διαθέτει η βιβλιοθήκη μας







Δυστυχώς η βιβλιοθήκες που χορηγεί ο ΟΣΚ(με τα εξώφυλλα των βιβλίων να είναι ορατά), έχουν μικρή χωρητικότητα. Οπότε αναγκαστικά, κάποια βιβλία που δεν χωράνε τα τοποθετήσαμε προσωρινά μέχρι να μας έρθει η καινούρια βιβλιοθήκη που παραγγείλαμε.

Στην παρακάτω εικόνα φαίνονται τα βιβλία που δεν βρίσκονται στη βιβλιοθήκη του ΟΣΚ

Ας δούμε τώρα τον τρόπο με τον οποίο δανειζόμαστε.
Αρχικά ετοίμασα τις ταυτότητες δανεισμού των παιδιών, που βρήκα ΕΔΩ

Τοποθετήσαμε τις ταυτότητες σε πίνακα με τα ονόματα των παιδιών
Και τώρα πάμε στην διαδικασία δανεισμού.
Διαλέγουμε το βιβλίο που μας αρέσει, βγάζουμε την καρτέλα με τον τίτλο του βιβλίου..
..και στην θέση της, κάτω δηλαδή από το βιβλίο τοποθετούμε την ταυτότητα
Η καρτέλα τοποθετείται στον πίνακα με τα ονόματα. 
Έτσι δημιουργούμε μια λίστα με τους τίτλους των βιβλίων που δανειζόμαστε κάθε φορά.
Βρίσκουμε την φωτοτυπία εξωφύλλου του βιβλίου μας στο ντοσιέ δανεισμού και γράφουμε το όνομά μας και τον τίτλο.
Τοποθετούμε το βιβλίο σε ατομικό φάκελο..
...που μέσα υπάρχει πρώτον ένα έγγραφο προς τους γονείς με οδηγίες ανάγνωσης κι επεξεργασίας των βιβλίων καθώς και τους  κανονισμούς  του δανεισμού, ότι δηλαδή προσέχουμε τα βιβλία, μη σχιστούν, μη λερωθούν, τα επιστρέφουμε έγκαιρα κτλ. και δεύτερον ένα φύλλο εργασίας-επεξεργασίας του βιβλίου για τα παιδιά.
Τώρα, για τα βιβλία που δεν χωράνε στην βιβλιοθήκη που χορηγεί ο ΟΣΚ και τα οποία βιβλία έχουμε τοποθετήσει σε κουτιά πρόχειρα, μέχρι να μας έρθει η καινούρια βιβλιοθήκη που παραγγείλαμε, έχουμε τον εξής τρόπο για να τα δανειζόμαστε. Η διαδικασία είναι η ίδια απλά η μόνη παραλλαγή, αναγκαστικά, είναι ότι οι τίτλοι των βιβλίων είναι μόνιμα αναρτημένοι στον τοίχο πάνω από τα βιβλία και δίπλα τοποθετούνται οι ταυτότητες. Υπάρχουν δυο καρτέλες τίτλου για το κάθε βιβλίο από αυτά. Η μία, όπως προανέφερα υπάρχει μόνιμα στον τοίχο, πάνω από το σημείο που βρίσκονται τα βιβλία και δίπλα βάζουμε τις ταυτότητες και η άλλη τοποθετείται...
..στον πίνακα με τα ονόματα.


Αυτά για την ώρα,
καλό Σαββατοκύριακο!!!

12 Μαρ 2015

Το σώμα μου - ο ΣΚΕΛΕΤΟΣ μου

Κάθε Παρασκευή στο νηπιαγωγείο μας λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη, τα παιδιά δανείζονται ένα βιβλίο και το επιστρέφουν την Δευτέρα. Τις Δευτέρες, αφιερώνουμε χρόνο για παρουσίαση των βιβλίων που δανειζόμαστε. Αφορμή για το θέμα αποτέλεσε το ενδιαφέρον που έδειξαν τα παιδιά κατά την παρουσίαση του βιβλίου " ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΩΣ ΤΑ ΝΥΧΙΑ", εκδ Κέδρος.
Διαβάσαμε το βιβλίο, που μιλάει γενικά για το ανθρώπινο σώμα, και σταθήκαμε στο σημείο που αναφέρεται στο σκελετό μας.
Στεκόμαστε όρθιοι, τρέχουμε και χορεύουμε χάρη στα κόκαλά μας που στηρίζουν το σώμα μας. Όλα τα κόκαλα, λοιπόν, μαζί τα ονομάζουμε σκελετό.
Ζητήθηκε από τα παιδιά την επόμενη μέρα να φέρουν πληροφορίες και ακτινογραφίες για να δούμε πως είναι τα κόκαλά μας. Ο Γιάννης μας έφερε ομοιώματα ανθρώπινων κοκάλων από το ιατρείο του μπαμπά του. Τα παρατηρήσαμε, τα πιάσαμε για να νιώσουμε την υφή τους. Διαπιστώσαμε οτι δεν είναι όλα τα κόκαλα ίδια. Μερικά από τα κόκαλά μας είναι μακρυά κι άλλα πολύ μικρά. Είναι δεμένα μεταξύ τους με τους συνδέσμους κι έτσι μπορούμε να κάνουμε πολλές κινήσεις.  Τέλος βρήκαμε με την βοήθεια των βιβλίων μας, σε ποιό σημείο του σώματός μας αντιστοιχεί το κάθε κόκκαλο. 
Παρατηρήσαμε και ακτινογραφίες για να δούμε πώς φαίνονται τα κόκκαλά μας μέσα από το σώμα μας.
 
Ενώσαμε τα κόκαλα για να συναρμολογήσουμε τον "σκελετούλη" μας με την βοήθεια μιας μικρογραφίας και ονομάσαμε τα κόκκαλα που γνωρίζαμε. Κάποια παιδιά γνώριζαν τα πλευρά και το κρανίο. To πατρόν του σκελετού το βρήκα ΕΔΩ
Πάμε λοιπόν να γνωρίσουμε τα κόκκαλά μας! Χωρίστηκαν τα παιδιά σε ομάδες και ανέλαβαν να βρούν,  μέσα από τα βιβλία μας, και να αντιγράψουν σε καρτέλες τα μέρη του ανθρώπινου σκελετού.
 Έπειτα τοποθέτησαν τις καρτέλες στα αντίστοιχα σημεία του σκελετούλη μας. Εργάστηκαν εντελώς μόνα τους χωρίς την παραμικρή βοήθειά μου, διότι ήθελα να δούμε το αποτέλεσμα και να διαπιστώσουν μόνα τα τυχόντα λάθη, όσον αφορά στο κομμάτι της αντιστοίχισης, κατά την παρουσίαση. Τα αστέρια μου όμως εργάστηκαν τέλεια!!!! Δεν διαπιστώθηκε κανένα λάθος! :)
Κόψαμε μικρές λουρίδες από λευκό χαρτόνι και φτιάξαμε τον σκελετό μας(ατομική κατασκευή)
 Μιλήσαμε για το ασβέστιο που βοηθά να ψηλώνουμε(μεγαλώνουν τα κόκαλα) και να έχουμε γερό σκελετό. Σε ποιές τροφές περιέχεται το ασβέστιο; Πλούσια σε ασβέστιο είναι το γάλα και τα παράγωγά του, τα πράσινα λαχανικά, τα ξερά σύκα, τα αμύγδαλα, τα ψάρια και κάποια είδη ξερών οσπρίων.
Τα κόκαλά μας είναι σκληρά, αλλά καμιά φορά σπάνε! Τότε πάμε στο γιατρό και μας δένει το σημείο που σπάσαμε με γύψο για να αποκατασταθεί.
 Επί τη ευκαιρία μάθαμε και το γράμμα Σ,σ του σκελετού και του σώματος.
Ενδεικτικές εργασίες νηπίων
Ενδεικτικές εργασίες προνηπίων 

Αυτά για σήμερα.
τα ξανα λέμε σύντομα!!


6 Μαρ 2015

ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΚΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ


Επιλέξτε το άρθρο που σας ενδιαφέρει κάνοντας κλικ πάνω στον τίτλο.


Μήνας ΜΑΡΤΙΟΣ στο Νηπιαγωγείο (δραστηριότητές, παροιμίες, κατασκευές)

Με την αλλαγή του Φλεβάρη, είπαμε αντίο στον βαρύ φετινό Χειμώνα και καλωσορίσαμε την ΑΝΟΙΞΗ και τον καινούργιο μας μήνα το ΜΑΡΤΗ, που μας μπήκε γελαστός!!!
Εντοπίσαμε λοιπόν τον μήνα μας και την θέση που κατέχει(τρίτος μήνας)στον συγκεντρωτικό μας πίνακα με τους μήνες. Εντοπίσαμε επίσης και τα δύο αδέρφια του που ακολουθούν, τον Απρίλιο και τον Μάιο και αναφερθήκαμε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
ΜΑΡΤΗΣ: γιορτάζει η πατρίδα. ΑΠΡΙΛΗΣ: έρχεται το Πάσχα. ΜΑΙΟΣ: πρωτομαγιά-λουλούδια.
Τα χαρακτηριστικά τα δείχνουν και οι εικόνες των μηνών.
Δείτε παρακάτω μια παρόμοια δραστηριότητα που κάναμε πέρσι με ποιηματάκια για τον κάθε μήνα ξεχωριστά.


Διαβάσαμε την λέξη ΜΑΡΤΙΟΣ και κάναμε ανασύνθεση αυτής. 'Έπειτα μάθαμε να την γράφουμε χωρίς να την βλέπουμε.
Αναρτήσαμε και οργανώσαμε το ημερολόγιο του μήνα μας από την Τάνια Μάνεση και μάθαμε να το διαβάζουμε. Εντοπίσαμε και την ημέρα της εθνικής μας εορτής και μετρήσαμε πόσες ημέρες μας απομένουν μέχρι τότε. Ο Άγγελος ρώτησε τι "γιορτάζουμε" στις 6 Μαρτίου. Τότε μιλήσαμε για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό και την προσπάθεια που επιτελείται παγκοσμίως για την πρόληψη της βίας που παρατηρείται στα σχολεία όλων των βαθμίδων, ακόμη και στο Νηπιαγωγείο. Τι συνέπειες έχει και τι δεν πρέπει να κάνετε εσείς τα παιδιά μεταξύ σας.
Φτιάξαμε ταμπλό με παροιμίες για τον Μάρτη που βρήκα στο ιστολόγιο της Ανθής.
 
Αναφερθήκαμε στα επίθετα που προσδίδονται στον μήνα σύμφωνα με τις παροιμίες, όπως κακός, γδάρτης, παλουκοκαύτης, βροχερός, γελαστός, κλαμένος . Διαβάσαμε τις λέξεις και αντιστοιχίσαμε πεζά με κεφαλαία γράμματα.

 Μάρτης είναι χάδια κάνει, πότε κλαίει και πότε γελάει! Η γνωστή παροιμία σε όλους, κλαίει=βρέχει, γελάει=ηλιοφάνεια.
  Ζωγραφίσαμε τις φατσούλες του Μάρτη ανάλογα με τη διάθεσή του.
Ανάλογα πάλι με την διάθεσή του, του δώσαμε κάποια επίθετα όπως λυπημένος, στενοχωρεμένος, θλιμμένος μελαγχολικός / χαμογελαστός, χαρούμενος, ευτυχισμένος, γελαστός. Έτσι μας δόθηκε η αφορμή να μιλήσουμε για το συναίσθημα της ΧΑΡΑΣ και της ΛΥΠΗΣ. Τι μας κάνει να νιώθουμε χαρά και τι λύπη.  
Κάναμε την αγαπημένη κατασκευή του ΜΑΡΤΗ που από την μια πλευρά δείχνει γελαστός και από την άλλη κλαμένος, από την παροιμία "Μάρτης είναι νάζια κάνει, πότε κλαίει και πότε γελάει".
 Παρακάτω φαίνονται κάποιες από τις κατασκευές των παιδιών.
 
 
Φύλλο εργασίας για το μήνα.

Αυτά για σήμερα, 
τα ξαναλέμε σύντομα!!!!

3 Μαρ 2015

Πότε είναι τα παιδιά έτοιμα να… συλλαβίσουν

Οι γονείς ενθουσιάζονται όταν έρχεται η ώρα να διδάξουν στα παιδιά τους πώς να διαβάζουν. Υποψιάζομαι ότι οι περισσότεροι ξεκινούν από τον συλλαβισμό.
Ο συλλαβισμός είναι μία αναπτυξιακή ικανότητα. Μπορούμε να την εισάγουμε ήπια, να την επαναλάβουμε αργότερα και να προσφέρουμε στα παιδιά πολλές ευκαιρίες για πρακτική εξάσκηση, μέχρι να γίνει το «κλικ»! 
Γνωρίζετε όμως ότι τα παιδιά χρειάζεται να γνωρίζουν αρκετά πράγματα σε ό,τι αφορά το διάβασμα, πριν ακόμα προσπαθήσουμε να τους διδάξουμε πώς να προφέρουν τις λέξεις;
1.     Αντίληψη τυπωμένου κειμένου.
  • Αν στο σπίτι σας αγαπάτε το διάβασμα, θα έχετε διαπιστώσει ότι τα παιδιά σας έχουν ήδη αναπτύξει την αντίληψη του τυπωμένου κειμένου χωρίς ιδιαίτερες υποδείξεις από εσάς.
  • Κρατούν σωστά τα βιβλία και γυρνούν τις σελίδες προς την σωστή κατεύθυνση.
  • Γνωρίζουν ότι η κάθε λέξη στην σελίδα αντιπροσωπεύει μια ξεχωριστή λέξη – έννοια.
  • Καταλαβαίνουν ότι το κείμενο διαβάζεται από τα αριστερά προς τα δεξιά.
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε να αναπτύξει αυτήν την ικανότητα:
  • Διαβάζετε βιβλία στο παιδί σας, όσο πιο συχνά μπορείτε.
  • Ξεκινήστε από τον τίτλο του βιβλίου. Κάποιες φορές, δώσετε ιδιαίτερη προσοχή και στο όνομα του συγγραφέα και του εικονογράφου.
  • Φροντίσετε ώστε κάποια από τα βιβλία που διαβάζετε να έχουν μεγάλες και έντονες γραμματοσειρές και δείχνετε τις λέξεις καθώς τις διαβάζετε.
  • Δείχνετέ του διάφορες πινακίδες που βρίσκονται στο περιβάλλον του, στο κουτί των δημητριακών, την πινακίδα στοπ, στο σούπερ μάρκετ. Βοηθήστε το να καταλάβει ότι οι λέξεις βρίσκονται παντού γύρω μας.
2.     Γλώσσα και Ακουστική Ικανότητα.
Είναι άλλη μια ικανότητα που θα αναπτύξουν τα παιδιά σας πριν καταφέρουν να διαβάζουν μόνα τους.
  • Πρέπει να μπορούν να επαναλάβουν μια γνωστή ιστορία με δικά τους λόγια.
  • Να συμμετέχουν στην ιστορία, καθώς τους διαβάζετε – κάνοντας ερωτήσεις («γιατί το είπε αυτό;») και δημιουργώντας προσωπική εμπλοκή («Πόσο θα ήθελα να είχα κι εγώ τόσο πολύ παγωτό!»)
  • Μπορούν να απαντήσουν σε απλές ερωτήσεις που αφορούν το κείμενο.
Πώς μπορούμε να αναπτύξουμε την γλώσσα και την ακουστική ικανότητα:
  • Κάνετε ανοιχτές ερωτήσεις καθώς διαβάζετε. Ρωτάτε περισσότερα «γιατί» και «πως» από «ποιος» και «τι»
  • Εξηγείτε τις άγνωστες λέξεις.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να παίζει ρόλους – να προσποιείται.
3.     Γνώση των γραμμάτων.
  • Πρέπει να γνωρίζει και τα κεφαλαία και τα μικρά γράμματα.
  • Θα πρέπει να μπορεί να αναπαράγει τον ήχο του κάθε γράμματος.
Πώς να διδάξουμε την άλφα – βήτα:
  • Ξεκινούμε από τα ονόματα των παιδιών.
  • Μαθαίνουμε την υπόλοιπη άλφα – βήτα, διαβάζοντας σχετικά βιβλία και παίζοντας ανάλογα παιχνίδια.
  • Ανακαλύπτουμε το κάθε γράμμα χωριστά (ίσως να μας χρειαστεί και μια εβδομάδα για το κάθε ένα)
4.     Φωνολογική και Φωνημική Επίγνωση
Καθώς μαθαίνουμε την άλφα – βήτα και παίζουμε παιχνίδια δημιουργούμε μια βάση για την φωνολογική και φωνημική επίγνωση. Τα χαρακτηριστικά των παιδιών που έχουν φωνολογική επίγνωση είναι τα εξής:
  • Μπορούν να μετρούν λέξεις
  • Μπορούν και μετρούν τις συλλαβές στην κάθε λέξη
  • Μπορούν να κάνουν ρίμα
  • Μπορούν να συνδυάσουν τους ήχους, για να φτιάξουν μια λέξη. Εάν πείτε στο παιδί σας ψ/ και /άρι/, μπορεί να το συνδυάσει και να φτιάξει την λέξη ψάρι; Ή αν του πείτε γααααααλα, καταλαβαίνει ότι μιλάτε για το γάλα;
  • Μπορούν να αναγνωρίζουν τον πρώτο και τον τελευταίο ήχο της λέξης. Δεν είναι το ίδιο με το να αναγνωρίζουν το γράμμα. Εάν δηλαδή του πείτε την λέξη βλήμα, για παράδειγμα, θα έπρεπε να μπορεί  να αναγνωρίσει τον ήχο βου, όχι το γράμμα βήτα.

  • Πώς να βοηθήσουμε:
  • Δώστε του ένα αριθμητήριο. Πείτε του μια πρόταση κανονικά και μετά επαναλάβετε την πιο αργά. Μπορεί το παιδί να μετρήσει πόσες λέξεις είχε η πρόταση;
  • Μάθετέ του να μετράει τις συλλαβές, ξεκινώντας από το όνομά του. Προχωρήστε με άλλες γνωστές του λέξεις.
  • Διαβάστε βιβλία με κείμενα που να έχουν ρίμα.
  • Παίξετε παιχνίδια με τις ρίμες.
5.     Να Θέλει να μάθει να Διαβάζει.
Αν προσπαθείτε να διδάξετε στο παιδί σας να διαβάζει και καταλήγετε να εκνευρίζεστε και οι δύο, μάλλον είναι ένδειξη ότι το παιδί σας δεν είναι έτοιμο ακόμα ή το διάβασμα δεν είναι στις προτεραιότητές του. Για να καταλάβετε ότι είναι έτοιμα πρέπει να:
  • Διασκεδάζουν, όταν τους διαβάζετε
  • Να σας ζητούν συχνά να τους διαβάζετε δυνατά
  • Να προσποιούνται πως διαβάζουν.
Πώς να βοηθήσουμε:
  • Δείξτε του πόσο σημαντικό είναι το διάβασμα. Διαβάστε συνταγές, το αγαπημένο σας περιοδικό, τα μηνύματά σας, τις πινακίδες στο δρόμο.
  • Αφήστε το παιδί να διαλέγει, αυτό, τα βιβλία που αγαπάει, για να του διαβάστε, αλλά μην δείχνετε ότι βαριέστε, όταν ζητάει ξανά το ίδιο και το ίδιο.

Code week 2020

  Αγαπητοί γονείς, σας ενημερώνουμε ότι το σχολείο μας συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή εβδομάδα κώδικα  με μια σειρά δράσεων έως τις 25 Οκτωβρίου ...