Τα
συναισθηματα ειναι ενα μεγαλο και σπουδαιο κομματι για τη ζωη μας. Λεγοντας συναισθηματα εννοουμε
τη χαρα, τη λυπη, το θυμο, την αγαπη, το μισος, τον ενθουσιασμο,το φοβο, τη φιλια, τη ζηλια, την απογοητευση, τη μοναξια, την ικανοποιηση...Ειναι συναισθηματα που ο καθε ενας απο εμας αισθανεται, καθε τοσο, ή μπορει να παρατηρησει στους αλλους. Τα παιδια επησης βιωνουν τετοια συναισθηματα σε καθημερινη βαση και τα χρησιμοποιουν στις καθημερινες αλληλεπιδρασεις με τους αλλους. Ενα χαμογελο σε ενα φιλο αρκει για να του δειξει οτι τον συμπαθει, ενα "κατσουφιασμενο" προσωπακι προδιδει το θυμο που νοιωθει, ενω η ζηλια δεν μπορει να κρυφτει καθως φαινεται ολοζωντανη στην εκφραση του. Τα συναισθηματα μας ορισμενες φορες γινονται ανεξελεγχτα σε μας τους ενηλικους, ποσο μαλλον στα παιδια. τα παιδια πρεπει να μαθουν να αναγνωριζουν τα συναισθηματα τους καθως και τα συναισθηματα των αλλων. Να μαθουν να βρισκουν τροπους να τα ελεγχουν(ας μην ξεχναμε οτι τα παιδια του νηπιαγωγειου βρισκονται νοητικα στο σταδιο του εγωκεντρισμου, δεν ευκολο δηλαδη για εκεινα να ερθουν στη θεση του αλλου και να τον καταλαβουν. Νομιζουν οτι ολος ο κοσμος επικεντρωνεται γυρω απο αυτα), να μαθουν να χρησιμοποιουν τα συναισθηματα τους στις αλληλεπιδρασεις τους, με τροπο που θα τα βοηθαει να πετυχαινουν τους στοχους τους και να διατηρουν τις φιλιες τους, δηλαδη να μαθουν ποια συναισθηματα ειναι σημαντικα σε καθε περισταση, να μαθουν πως να τα εκφραζουν, ουτε υπερβολικα ουτε μετρια.
Η συναισθηματικη αγωγη εχει ενταχθει στο νηπιαγωγειο και παιζει σπουδαιο ρολο στην επιτευξη αυτων των στοχων
Παρακατω θα δειτε
ΕΙΚΟΝΕΣ συναισθηματων που μπορειτε να εκτυπωσετε για να φτιαξετε εναν πινακα αναφορας για την ταξη σας
|
ΕΚΠΛΗΞΗ |
|
ΠΟΝΟΣ |
|
ΕΚΠΛΗΞΗ |
|
ΦΟΒΟΣ |
|
ΗΡΕΜΙΑ |
|
ΦΙΛΙΑ-ΑΓΑΠΗ |
|
ΦΟΒΟΣ-ΤΡΟΜΟΣ-ΕΚΠΛΗΞΗ |
|
ΦΙΛΙΑ-ΑΓΑΠΗ |
|
ΦΟΒΟΣ |
|
ΝΤΡΟΠΗ |
|
ΖΗΛΙΑ |
|
ΧΑΡΑ-ΕΥΤΥΧΙΑ |
|
ΧΑΡΑ-ΕΥΤΥΧΙΑ |
|
ΦΙΛΙΑ |
|
ΑΓΑΠΗ-ΣΤΟΡΓΗ |
|
ΧΑΡΑ |
|
ΘΛΙΨΗ-ΠΟΝΟΣ-ΛΥΠΗ |
|
ΘΥΜΟΣ |
|
ΛΥΠΗ |
|
ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΣ |
|
ΤΕΜΠΕΛΙΑ-ΒΑΡΕΜΑΡΑ |
|
ΕΚΠΛΗΞΗ |
|
ΑΓΑΠΗ |
|
ΑΓΧΟΣ |
|
ΕΚΠΛΗΞΗ |
|
ΘΥΜΟΣ |
|
ΖΗΛΙΑ |
|
ΖΗΛΙΑ |
|
ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ |
|
ΦΟΒΟΣ |
|
ΜΙΣΟΣ |
|
ΕΚΠΛΗΞΗ |
|
ΤΡΟΜΟΣ |
Ενδεικτικές δραστηριότητες
Σαν
αφορμη για το θεμα μας μπορουμε να χρησιμοποιησουμε το βιβλιο
"Η παλετα των συναισθηματων", οπου η συναισθηματικουλα εκλεγε συχνα χωρις να ξερει το γιατι. Μια μερα γνωρισε ενα ζωγραφο που της εδειξε ολα τα συναισθηματα που εχουμε ολοι κρυμμενα μεσα μας. Ή οποιοδηποτε αλλο βιβλιο σχετικο με τα συναισθηματα. Στο τελος προτεινονται καποια βιβλια που μπορουμε να χρησιμοποιησουμε
Καποιο
συμβαν μεσα στην ταξη, ενας διαπληκτισμος μεταξυ των παιδιων, κατι που θα μας κανει να χαρουμε ή να λυπηθουμε ή να θυμώσουμε μπορει να μας προβληματισει και να γινει αφορμη για να ασχοληθουμε με το θεμα ή
Το ακουσμα μιας
μελωδιας ή ενος
ποιηματος.
Κανουμε συζητηση, λοιπον, για τα διαφορα συναισθηματα που μπορει να μας προκαλεσουν καποιες καταστασεις της ζωης. Δειχνουμε εικονες παιδιων (παραπανω) και προσπαθουμε να μαντεψουμε τα συναισθηματα τους. Τι μπορει να αισθανεται,γιατι αισθανεται ετσι κτλ.(γλωσσα-μελετη περιβαλλοντος)
Η αλφαβητα των συναισθηματων . Σε καρτελες γραφουμε ολα τα συναισθηματα. Διπλα απο τη λεξη κολλαμε καποιο συνθηματικο, για να την αναγνωριζουν τα παιδια. Οργανωνουμε πινακα αναφορας στη γωνια της γραφης με ολα τα γραμματα της αλφαβητου στη σωστη σειρα. Διπλα απο καθε γραμμα τοποθετουμε την αντιστοιχη λεξη. Καποια γραμματα θα μεινουν κενα, οπως για παραδειγμα το Ω, διοτι δεν θα υπαρχει, προφανως, καποιο συναισθημα με αρχικο γραμμα το Ω. Ειναι προτιμοτερο να μεινουν κενα, χωρις καποια λεξη, παρα να μην τα βαλουμε καθολου στον πινακα. Τα παιδακια μπορουν να αντιγραφουν λεξουλες απο αυτο τον πινακα στις εργασιες τους και στις ζωγραφιες τους οταν θελουν να δειξουν τι αισθανονται. Παρακατω βρισκονται καποιες απο αυτες τις λεξεις-συναισθηματα. Μπορειτε να τις χρησιμοποιησετε για τον πινακα.(γλωσσα-μελετη περιβαλλοντος)
Με τις παραπανω καρτελες μπορουμε να παιξουμε ενα παιχνιδι, που προτεινεται στο βιβλιο της Νικης Καντζου, Ρενας Δαμηλακη και Ζετας Λαμπρινεα, "Ο κηπος των συναισθηματων", εκδ. Διπτυχο. Ενα συννεφο εφερε βροχη και βρεχει συναισθηματα (συναισθηματικοβροχη). Συζηταμε για το καθε συναισθημα της καρτελας χωριστα κι επειτα το καθε παιδι διαλεγει μια καρτελα. Ερχεται ομως το κακο ψαλιδι και κοβει τα αρχικα γραμματα των λεξεων. Σε λιγο, ευτυχως, το συννεφο ξανα φερνει βροχη και αυτη τη φορα βρεχει γραμματα. Τα παιδακια τωρα πρεπει να ξανα φτιαξουν το "κουτσουρεμενο" τους συναισθημα (γλωσσα-μελετη περιβαλλοντος)
- Παιχνιδι "ο κυκλος των συναισθηματων".
Συζηταμε για τα συναισθηματα που εικονιζονται στην διπλανη εικονα. Καθε παιδακι μπορει να βαζει το δεικτη του ρολογιου, στο συναισθημα που μπορει να νοιωθει εκεινη τη στιγμη, ή οποιαδηποτε στιγμη της ημερας και να αιτιολογει την επιλογη του. Ειναι μια δραστηριοτητα που αρεσει στα παιδια. Μπορουν να ασχολουνται καθημερινα μαζι με τους φιλους τους, ακομη και στις ελευθερες δραστηριοτητες . Ο δεικτης μπορει να τοποθετηθει και με διπλοκαρφο. Εγω βολευτηκα με το "σχρατς", αυτοκολλητο οπως στα αθλητικα παπουτσια των παιδιων.
- Τραγουδακι, για την φιλια και την αγαπη, με το ρυθμο του τραγουδιου "Μια ωραια πεταλουδα".
Ειμαστ'ολοι καλοι φιλοι (Χ2)
μου αρεσεις και σ'αρεσω κι ειν'η φιλια μας δυνατη!
Τραγουδαμε και γελαμε(Χ2)
τραγουδαμε και γελαμε κι ειμαστε παντα μαζι!
Ο/η............. ειναι φιλος/-η (Χ2)
την αγαπη του χαριζω κι ολοι παιζουμε μαζι!
Θα μας δειτε αγαπημενους(Χ2)
θα μας δειτε αγαπημενους στου σχολειου μας την αυλη!
- Μπορουμε να φτιαξουμε εβδομαδιαιο πινακα συναισθηματων, οπως στην εικονα. Σε μικρα καρτελακια τα παιδια μπορουν να γραψουν το ονομα τους(σε 5 καρτελακια το καθε παιδακι, οσες οι 5 μερες που λειτουργει το σχολειο) και να το κολλουν καθημερινα στον πινακα, αναλογα με το συναισθημα που νοιωθουν. Ετσι θα εχουμε μια ολοκληρωμενη εικονα των συναισθηματων μας στο τελος της εβδομαδας. Στην εικονα αριστερα, εχουν βαλει καρτελακια μονο στην ημερα Παρασκευη, γιατι τοτε αρχισαμε, και η φωτογραφια τραβηχτηκε πριν την ολοκληρωση της δραστηριοτητας. Καλο ειναι ομως να ξεκιναμε απο την πρωτη ημερα της εβδομαδας, γιατι ετσι τηρειται η διαδοχικη σειρα των ημερων.
- Εικαστικη δημιουργια, εγω και οι φιλοι μου. Τα παιδακια μπορουν να κατασκευασουν μαργαριτες, οπου στο κεντρο θα κολλησουν την φωτογραφια τους και στα πεταλα της μαργαριτας θα τοποθετησουν τις φωτογραφιες των καλυτερων φιλων τους.
- Μπορουμε να κανουμε το ακολουθο ποιημα μια ζωγραφια, και να χρησιμοποιηθει για το φακελο σαν φυλλο εργασιας.
Αγαπη ειναι....
ενα χαδι, μια γλυκια ματια
ενα φιλι, μια ζεστη αγκαλια.
Αγαπη ειναι μια μουσικη
με μελωδια ονειρικη,
ειναι το γελιο μικρου παιδιου,
το κοιταγμα του εναστρου ουρανου
- Επεξεργαζομαστε μαζι με τα παιδια και αναλυουμε τις εννοιες των παρακατω φρασεων και παροιμιων για τα συναισθηματα
Φιλία
Η ζωη χωρις φιλια ειναι σαν τον ουρανο διχως ηλιο.
Μην προστατευεις τον εαυτο σου με φραχτη. Προστατεψε τον με τους φιλους σου.
Δειξε μου τον φιλο σου να σου πω ποιος εισαι.
Αγαπη
Αγαπα τον πλησιον σου οσο τον εαυτο σου.
Για να αγορασεις αγαπη πρεπει να ξοδεψεις καρδια.
Θυμος
Ποιος ειδε το θεο και δεν τον φοβηθηκε!
Η φωτια στην καρδια στελνει φωτια στο μυαλο!
Θλιψη-λυπη
Μια στενοχωρια που μοιραζεται ειναι μιση στενοχωρια.
Το πολυ ταμάχι (στενοχωρια), τρωει το στομαχι.
Κακια
Κακο χωριο ειν'τα λιγα σπιτια.
Οποιος σκαβει το λακο του αλλου, πεφτει ο ιδιος μεσα.
Το γινατι βγαζει ματι.
Ο κακος χρονος περναει, ο κακος γειτονας δεν περναει.
Γενικα
Ασπρισε απο το κακο του.
Κοκκινησε απο ντροπη.
Κιτρινισε απο το φοβο του.
Πρασινισε απο τη ζηλεια της.
Κακο σκυλι ψοφο δεν εχει.
Να ηταν η ζηλια ψωρα.
Βιβλιοπροτασεις
|
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ |
συγχαρητήρια για το blog!! πολυ ενδιαφέρον και για μένα που τώρα έγινα μαμα! ευχαριστω πολυ τον γιακουμακη και την μοναδα των χανίων!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή